Za dwa lata zagraniczne sieci przejmą 50% polskiego handlu
W ubiegłym roku udział sklepów wielkopowierzchniowych w rynku dużych sieci handlowych wzrósł do 43-46%. Zmniejszyła się natomiast liczba sklepów spożywczych - ze 115 do 112 tys.
Z danych firmy PMR wynika, że wartość rynku handlu artykułami spożywczymi w Polsce wynosi 220 mld zł i cały czas rośnie - informuje "Gazeta Prawna". W 2010 r. udział zagranicznych sieci w polskim handlu ma wzrosnąć powyżej 50%. W innych krajach, np. na Słowacji udział ten szacowany jest na 69%, a w Niemczech i Francji na ok. 90%. Polski handel należy do jednego z najbardziej rozdrobnionych w Europie. Nie przewiduje się masowej likwidacji tradycyjnych sklepów, ale będą musiały się one zmienić. Obecnie polskie i zagraniczne sieci handlowe konkurują o rynek sklepów dyskontowych i osiedlowych. Małe sklepy, by sprostać zagranicznym rywalom, zaczynają się integrować. Wedug prognoz w najbliższych latach mogą one zbankrutować lub zostać przejęte przez duże sieci handlowe, ale istnieje też inna możliwość polegająca na dobrowolnym wejściu do polskich organizacji handlu detalicznego, których wciąż przybywa, np.: ABC ma prawie 2,5 tys. sklepów, a Lewiatan i Żabka po ok. 2 tys. Najszybciej rozwija się polska sieć handlowa Emperia rozbudowująca głównie markę Stokrotka Premium. Eksperci są zdania, że konsolidacja polskiego handlu detalicznego nadal będzie postępować . Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji twierdzi, że "za kilka lat tylko 10% rynku detalicznego będzie należało do sklepów całkowicie niezależnych", [...] połowę rynku mają posiadać zagraniczne sieci handlowe, a 40% polskie systemy detaliczne". (I)
oprac.: ef, źródło: Gazeta Prawna, www.gazetaprawna.pl, 2008.01.31
"W 2010 roku połowa polskiego handlu będzie należeć do zagranicznych sieci", Roman Grzyb
|
Posiadamy certyfikat:
|