|
Gadżetowy chaos
O tym, czy wydatki na gadżety z logo firmy są kosztem decyduje fiskus. Brakuje bowiem jednolitego stanowiska w tej kwestii, a to powoduje, że jedne urzędy traktują materiały z logo firmy jako reklamę, a inne - jako reprezentację.
Od początku tego roku zaczęły obowiązywać zmiany w przepisach podatkowych. Nie uwzględniono w nich jednak jednolitego porozumienia w sprawie rozliczania wydatków poniesionych na materiały z logo firmy. Koszty uzyskania przychodów obejmują wydatki przeznaczone na reklamę, ale nie mogą to być wydatki poniesione na reprezentację. Przedsiębiorcy są więc zdezorientowani, ponieważ nie wiedzą, czy wydatki na gadżety z logo traktować jako reklamę czy reprezentację. Problemy z interpretacją takich wydatków mają zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe. Maria Kukawska, doradca podatkowy, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand, powiedziała GP, że zgodnie z instrukcjami Krajowej Informacji Podatkowej logo firmy umieszczone na prezencie decyduje o jego reklamowym charakterze, dlatego wydatek na jego zakup można zaliczy ć do kosztów uzyskania przychodów, np. kubek, koszulka, długopis, kartka świąteczna, kalendarz itp. Podała, że reprezentacja to "występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia", a także "działanie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów". Jej zdaniem, zgodnie z powyższą definicją, reprezentacją nie można określić gadżetów z logo firmy, gdyż ich powszechność pomaga w budowaniu wizerunku. Uważa też, że podatnicy dysponują argumentami, dzięki którym mogą zakwestionować pogląd, iż wydatki na gadżety z logo nie są kosztami podatkowymi. Jednak pomimo wytycznych KIP i publikowanych odpowiedzi resortu finansów w sprawie nowych zasad rozliczania reprezentacji i reklamy, urzędy mają problem z rozróżnieniem funkcji reklamowej od reprezentacyjnej danego materiału. Postuluje się więc, by Ministerstwo Finansów wydało jednolitą interpretację ustalającą, czy wydatki na gadżety z logo spółki są reklamą czy reprezentacją oraz czy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów czy nie, a także wprowadzenie jednoznacznej definicji reklamy i reprezentacji w znowelizowanej ustawie o PIT i o CIT.
oprac.: ef, źródło: Gazeta Prawna, www.gazetaprawna.pl, 2007.06.22
"Wydatki na materiały z logo powinny być kosztem", EWA MATYSZEWSKA
Wyraź swoją opinię
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników vortalu 9477.pl. TAI nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie regulamin, zawiadom nas o tym.
|
Posiadamy certyfikat:
|