Nowe obowiązki operatorów
Operatorzy telekomunikacyjni oponują przeciw niektórym poprawkom w nowym projekcie prawa telekomunikacyjnego. Póki co złożyli oni w Ministerstwie Transportu własne uwagi dotyczące nowelizowanej ustawy.
- Wyznaczony termin konsultacji był zdecydowanie zbyt krótki - mówi Jacek Kalinowski, rzecznik Telekomunikacji Polskiej. Rzeczywiście, mimo że nowelizacja objęła ponad połowę przepisów obowiązującej ustawy, operatorzy otrzymali zaledwie 6 dni na zgłaszanie uwag. Proponowane zmiany wzbudziły liczne wątpliwości branży. Zgodnie z nowelizacją, usługa poczty elektronicznej zostaje uznana za usługę telekomunikacyjną. Takie rozwiązanie jest uzasadniane objęciem osób korzystających z e-maili taką samą ochroną (np. w zakresie reklamacji), jak użytkowników telefonów. Jest jednak i druga strona medalu - takie rozwiązanie sprawi, że policja i ABW uzyskają łatwiejszy i szerszy dostęp do informacji przesyłanych drogą e-mailową. Będzie to jednak możliwe wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych przez polskich przedsiębiorców. Takie ujęcie sprawy wzbudza sporo kontowersji. Usługodawcy obawiają się odpływu klientów. - Tak więc osoby, które nie będą chciały być inwigilowane, przeniosą swoje skrzynki do serwisów zagranicznych, będących poza zasięgiem polskich służb - mówi Tomasz Grzegory, szef Działu Prawnego Onet.pl. Według niego, oznacza to spore straty dla polskich przedsiębiorców - nastąpi odpływ klientów, a do tego trzeba będzie ponieść wielomilionowe wydatki związane z obowiązkiem zapewnienia służbom dostępu do danych. - W aspekcie obronności kraju zmiana przepisów może przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego, gdyż spowoduje przenoszenie skrzynek pocztowych na serwery, będące całkowicie poza jurysdykcją i kontrolą polskich służb czy organów - dodaje Grzegory. Zmiana dotyczy również linii o podwyższonej płatności. Połączenia typu 0-700 będą musiały być poprzedzane bezpłatnym komunikatem dotyczącym kosztów połączeń tego typu. Operatorzy zwracają również uwagę na nową definicję abonenta, która obejmować ma również użytkowników systemów przed-płacowych. - Problemy będą wynikały m.in. ze zmienionej definicji abonenta, która obejmie także użytkowników usług przed-płaconych - mówi Maciej Rogalski wicedyrektor Departamentu Prawnego Polskiej Telefonii Cyfrowej. Obowiązki operatorów wobec abonentów zostaną więc rozciągnięte na użytkowników telefonów na kartę. - W jaki sposób operator ma dostarczyć comiesięczny billing połączeń niezarejestrowanym użytkownikom pre-paidów? - pyta Rogalski.
oprac: S. Kowalska źródło: Gazeta Prawna, 2006.10.02 "Polskie portale stracą klientów." Ewa Usowicz
Wyraź swoją opinię
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników vortalu 9477.pl. TAI nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie regulamin, zawiadom nas o tym.
|
Posiadamy certyfikat:
|