dzisiaj: 01-05-2024,  imieniny 
 

Firmy i produkty
  • informacje o:
  • firmach
  • instytucjach
  • produktach

Przetargi
  • wyniki
  • inwestycje
  • dotacje
  • raporty

Wzory pism PITy
  • podatkowe
  • księgowe
  • skarbowe
  • umowy

Bazy danych
  • pudełkowe
  • statyczne
  • dynamiczne
  • aktualne

Telemarketing
  • infolinie
  • leady handlowe
  • badania CATI
  • ankietowanie

Informator miejski
  • instytucje
  • urzędy
  • kina
Co:
Gdzie:
Branża (wybierz) lub słowo
Województwo, miejscowość, ulica
np: Wielkopolskie, Poznań, Nowowiejskiego

Warto wiedzieć! Prawa konsumenckie


W związku z sytuacją jakiej doświadczyli niedawno konsumenci usług spółki Tele2 warto przyjrzeć się jak prawo formuuje kwestie umów zawieranych na odległość. Puls Biznesu zasięgnął rady ekspertów w tej sprawie. Oto kilka kwestii, które warto wiedzieć.

- Umowy na odległość charakteryzują się tym, że są zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu między innymi elektronicznego formularza zamówienia, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego - wyjaśnia Bogdan Fischer, radca prawny i partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Z takich umów korzystają najczęściej m.in. sklepy internetowe i firmy wysyłkowe. Aby umowy były zgodne z prawem, muszą spełniać warunki określone w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
- Wynika z niej, że konsument powinien być poinformowany, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy na odległość, między innymi o nazwie, adresie przedsiębiorcy, cenie oferowanego produktu, w tym cle i podatkach, zasadach zapłaty, terminach i sposobie dostawy. Ponadto, poza drobnymi wyjątkami, przedsiębiorca musi powyższe dane potwierdzić konsumentowi na piśmie - wskazuje Justyna Kurek z departamentu polityki konsumenckiej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Warto wiedzieć po pierwsze, że w ciągu 10 dni możemy odstąpić od zawarcia takiej umowy, należy jednak uczynic to pisemnie w formie elektronicznej lub listowej.
- Ustawa określa także termin zwrotu towaru przez konsumenta i pieniędzy przez sprzedającego w razie odstąpienia od umowy. Powinno to nastąpić niezwłocznie, nie później niż w 10 dni - tłumaczy Justyna Kurek - Przedsiębiorca ma 30 dni na wykonanie umowy zawartej na odległość, chyba że strony postanowią inaczej.

oprac: S. Kowalska źródło: Puls Biznesu, 2006.11.16
"Firma tu, konsument tam, a kontrakt i tak ważny." Albert Stawiszyński

Wyraź swoją opinię

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników vortalu 9477.pl. TAI nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie regulamin, zawiadom nas o tym.
Dodaj Firmę do bazy

Panel Klienta

login
hasło

Serwis Przetargowy

 

Przetargi, Inwestycje, Zamówienia

Posiadamy certyfikat: